zondag 3 februari 2013

Gedrag (1)

Het gedrag van kinderen met zindelijkheidsproblemen is moeilijk te begrijpen. Het is vaak ongewenst gedrag in ogen van anderen. Maar als je erover nadenkt en je inleeft in het kind is het gedrag ook heel begrijpelijk.

Stel je eens voor, je bent een kind van zeven jaar en het lukt je vaak niet om een ongelukje te voorkomen. Je weet dat je anders bent dan andere kinderen en dat andere kinderen niet in hun broek plassen en/of poepen. Zodra je een ongelukje hebt gehad, schaam je je heel erg. Je kan kiezen, of je gaat (alweer) naar boven of het toilet om je te verschonen en je moet zeggen wat je gaat doen (met pestgedag van kinderen of het "ik krijg op mijn kop"-gevoel van volwassenen tot gevolg), of je blijft doorlopen met een vieze broek en je doet alsof er niks aan de hand is. Dat laatste is het gedrag dat kinderen met deze problemen uiten. Ze ontwijken het onderwerp, maar vaak ook het plassen of poepen zelf, ook als het gewoon op het toilet had gekund. Wanneer je als ouder vraagt of het kind een vieze broek heeft, zal het steenhard ontkend worden. Ze gaan liegen. Dit gedrag zie je bij alle kinderen met deze problemen, of ze nou zes, acht, tien jaar of nog ouder zijn.

Dit gedrag is ook het gedrag dat Jorn vertoond. In eerste instantie begrepen wij deze reactie niet. Hij liegt en dat mag niet, dus dat pakten we aan. Wij werden boos. Logisch, zullen de meeste mensen denken. Toch is dat niet de goede manier. We maakten het alleen maar erger. Voor zijn gevoel werden wij boos omdat hij in zijn broek geplast of gepoept had, terwijl het voor ons draaide om het liegen. Het tegenovergestelde gebeurde, hij ging de ongelukjes nog meer ontkennen.
Het is lastig om dit aan te pakken. Positief benaderen is in ieder geval de beste optie. Bijvoorbeeld door middel van een beloningssysteem. Beloningssystemen werken bij het ene kind beter dan bij het andere kind. Wij hebben al veel beloningssystemen ingezet, met als gevolg dat het niet meer werkt. Hij doet er zijn best niet meer voor, hij vindt voor een paar dagen leuk en daarna is het niet meer interessant. De reden dat het niet meer werkt is dat wij veel beloningssystemen hebben ingezet om te proberen hem zindelijk te krijgen, terwijl het achteraf niet kon werken. Hij had een medisch probleem en dan werkt een beloningssysteem natuurlijk niet!


2 opmerkingen:

  1. Dag Susan, ik kom via de mamablogs op jouw blog. wat schrijf je hier openhartig over! Ik kan me goed voorstellen dat dit alles voor jullie niet makkelijk is! Er zijn ook dingen die ik herken in je verhaal. Ik wens je veel sterkte, en ook, veel plezier met bloggen! Groetjes, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marieke, wat leuk dat je een reactie stuurt. Voor ons is dit zeker niet makkelijk geweest, maar we hebben geleerd hiermee om te gaan. Als je dat kan, is het voor jezelf ook veel makkelijker. En minder frustrerend voor het kind....
    Heb je zelf ook een kind met zindelijkheidsproblemen (gehad)?
    Groetjes Susan

    BeantwoordenVerwijderen