zondag 24 februari 2013

Vakantie

Vakanties zijn heerlijk voor kinderen. Na ongeveer acht weken hard werken op school zijn ze wel toe aan een weekje rust. Even lekker niksen en de hele ochtend in pyjama rondlopen. Mijn kinderen genieten daarvan!

Toch heeft de vakantie ook een keerzijde voor mijn zoon. Het betekent dat hij uit zijn vertrouwde ritme is, wat resulteert in natte broeken... Mijn zoon heeft structuur nodig. Zo gauw het vakantie is, of als we een weekend weggaan, heeft hij vaker ongelukjes. Structuur is dus heel belangrijk. Maar in vakanties krijg ik dat niet voor elkaar. Ik gun hem zijn ontspannende momenten en rust. Ik leg me er dus maar bij neer en draai een was extra.

In het voorjaar en zomer gaan wij graag kamperen. Wij houden van het buiten zijn en de kinderen kunnen op een camping lekker hun gang gaan; spelen met, daar tegengekomen, vriendjes. Het plassen of poepen wordt daar nogal eens "vergeten". Ongelukjes zijn op een camping nooit zo handig. Een plasbroek is geen probleem, maar hoe ga je om met een poepbroek? Die moet toch uitgespoeld worden. Ik doe de vieze broek dan meestal in een zakje en op een rustig moment ga ik, stiekem, (tenminste, zo voelt dat) naar het toiletgebouw. Op de wasplaats spoel ik het broekje dan uit. Ik geneer me dan wel, want fris is het niet. Ik hoop altijd dat er niet iemand ook een wasje komt doen... Als een ongelukje een "ongeluk" is geweest, gooi ik het broekje weg. Dan is het me te vies om uit te spoelen. 

Het communiceren over een vieze broek op een camping doen mijn zoon en ik op onze eigen manier. Vakantievriendjes zijn niet op de hoogte van zijn "probleempje" en we doen dan ook erg ons best dat ze daar niet achterkomen. Ik help hem daar ook bij, maar soms is het lastig. Zoals omschreven in mijn vorige blog, worden vieze broeken vaak ontkend. Dit wordt dus weleens strijd... Niet dat ik dat wil, maar hem met een vieze broek rond laten lopen, gaat me echt te ver. Op rustige momenten kan je dit wel uitleggen. Maar op het moment dat hij een vieze broek heeft, komt het "vermijden" weer om de hoek kijken en verandert zijn gedrag weer. De ene keer werkt hij goed mee, maar een volgende keer wordt hij dwars. Het is dan lastig om het voor de buitenwereld verborgen te houden... 
Dit is dan zo'n moment om je als ouder vooral rustig te houden. Een moment waar je mee om moet leren gaan! Al is dat soms heel lastig...

Afgelopen week was hier de voorjaarsvakantie. Het is deze week redelijk goed gegaan, maar ik ben blij dat vanaf morgen de structuur weer in het ritme zit. Ook 's nachts zal het dan weer beter gaan, maar hierover de volgende keer meer. Morgen moeten we weer naar de "plasdokter". Ik ben benieuwd...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten