dinsdag 21 mei 2013

De eerste week van de zindelijkheidstraining zit erop!

De eerste week van de zindelijkheidstraining zit erop. Het was even wennen maar Jorn doet goed zijn best! Op de lijsten zie je goed hoe zijn plasritme en het plaspatroon is en die is heel herkenbaar. Sommige dagen is hij helemaal droog maar op andere dagen heeft hij 1 of 2 natte broeken.

Ik laat hem zijn gang gaan, ik probeer me er zo weinig mogelijk mee te bemoeien. Maar dat is lastig voor een controlfreak, zoals ik ben! Naar het toilet sturen mogen we niet meer, we moeten zeggen: 1, 2, 3.... en dan weet hij dat hij moet denken: moet ik wel of moet ik niet. Het werkt! Ik merk wel dat hij af en toe toch even lekker dwars wil doen en gelijk "nee" wil zeggen. Maar toch herpakt hij zichzelf dan en gaat serieus nadenken of hij moet plassen. Vaak gaat hij dan toch maar even naar het toilet.

Op school heeft hij voor zichzelf een manier gevonden hoe hij zijn toiletbezoeken bijhoudt. Hij zet met pen een plus op zijn arm als het goed is gegaan en een min als het fout is gegaan. Hij wil niet dat de andere kinderen weten dat hij met deze training bezig is, maar het grappige is, dat de plussen en minnen met koeienletters op zijn arm worden gezet :-)! Ach, hij voelt zich er op deze manier prettig bij....

Iedere donderdagmiddag belt de arts om 14.30 uur hem op. Hij vertelt haar dan zelf aan de telefoon hoe het is gegaan. Dag voor dag wordt het resultaat doorgenomen. Hoeveel vlaggetjes en hoeveel wolkjes... Op die manier wordt hij op zijn verantwoordelijkheden gewezen en weet hij dat hij de lijst goed bij moet houden. Er is een dag geweest vorige week, dat hij boos was en de lijst verpest heeft door meer vlaggetjes en wolkjes te tekenen. Dat heeft hij eerlijk moeten vertellen. Nu weet hij dat dat niet zo slim was!

Al met al doet hij echt goed zijn best. Hij houdt de lijsten goed bij. Het gaat boven mijn verwachting! Ik hoop dat hij het zo volhoudt! Ook nu met een drukke Avond4Daagse week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten